Dr. Nagy Andrea Magdolna Ügyvédi Iroda

Vajon tényleg közel 900 milliós bírságot érdemelt az Alza?

Vajon tényleg közel 900 milliós bírságot érdemelt az Alza?
alarm 2020-07-15 | local_offer GVH, Gazdasági reklám | person Dr. Nagy Andrea Magdolna

Komoly bírság fogyasztókat megtévesztő reklámokért

Vajon tényleg közel 900 milliós bírságot érdemelt az Alza?

A GVH alig egy hete az Alza magyar és cseh vállalatait egyetemlegesen 862 millió Forintra büntette, mert a Black Friday reklámokban „akár 80% -os árengedménnyel” beharangozott termékeik mégsem voltak elérhetőek a beígért, a fogyasztói figyelem megragadására bőven alkalmas mértékű ár-engedménnyel. A fogyasztók az akár 80%  -os árengedményt csupán a teljes termékpalettához képest igencsak marginálisnak tekinthető termékek bizonyos körére, mint pl. a foci labda, autós hűtő-táska és társai, tudták érvényesíteni. Miközben a kampányokban képi megjelenítéssel is kiemelt termékek nem ezek voltak.

Az Alza teljes termékportfóliójának csak kevesebb, mint 1,5%-a volt elérhető a Black Friday reklámokban ígért, „akár 80%-kal” csökkentett, kedvezményes áron. Ez a körülmény, függetlenül annak jogi minősítésétől alkalmas arra, hogy  az ember úgy érezhesse, az arcába hazudtak a reklámokban. 

Ehhez képest lehet, nem is olyan sok az a majdnem 900 millió Ft bírság. Amennyiben azonban kicsit alaposabban átfutja az ember a bírság-határozatot, az az érzése támad, mintha direkt ment volna ekkora pofonért  a vállalkozás. A GVH vagy reklám-költség, vagy a jogsértéssel realizált nettó forgalom alapján kezdi kiszámolni a bírságot. Fogyasztóvédelmi versenyfelügyeleti eljárásokban nem szolgáltatni, vagy akár ellentmondásosan bevallani a reklámokra költött kiadásokról a kért adatokat a GVH részére, több mint vakmerő lépés az eljárás alá vont részéről. Konkrétan azzal a következménnyel jár a vállalkozások ilyen magatartása, mint amit az Alza esetében láthatunk. Kap érte a vállalkozás eljárási bírságot, és még a végső döntésben is visszhangzik. Mindegy, hogy utólag, a határozat elleni bírósági perben, ha lesz, hivatkozik-e a cég arra, hogy kétszeresen a terhére értékelték ugyanazt a „húzását”.  De térjünk vissza a bírság kiindulási-összegére.  Pár száz millió forintnál aligha lehetett magasabb az Alza által az ominózus reklámkampányokra fordított költség-kerete. Viszont, mivel erről nem szolgáltattak pontos adatot, nem is ezt vette kiindulási összegnek a GVH, hanem a jogsértés időszaka altt realizált nettó árbevétel 10%-át. Még a bírság kimondása előtt  kikalkulálhatta volna a cég, hogy érdemes-e olyan helytzetet termtenie, ahol a GVH elereszti a reklám-költség alapú bírságolást.

Ugyanakkor másik szerencsétlennek mondható lépése is volt az Alzának. Miután megindult a versenyfelügyeleti eljárás, még három alkalommal ugyanazzal a valótlan ígérettel hirdették magukat és termékeiket, miközben köztudott, hogy a GVH igenis értékeli, ha az eljárás megindítását követően azonnal felhagy a kifogásolt magatartással az eljárás alá vont, „meghúzza magát” és az együttműködés jegyében folytatja működését. 

Szakmai meglátásom szerint mindazonáltal a legnagyobb gond mégiscsak az volt, hogy ún. kikristályosodott joggyakorlat áll az elkövetett jogsértés háttérben. Ismernie kellett volna a cégcsoportnak, hogy milyen keretek között lehet jogszerűen használni az „akár” szót és az apró betűs megszorításokat. Azok a vállalkozások, akik nem hangolják össze a sales és marketing szempontjaikat a fogyasztóvédelmi versenyjogi elvárásokkal, jelentős összegű bírságra számíthatnak. Hiszen tavaly december óta rekord bírságokkal bünteti a fogyasztókat megtévesztő reklámokat a Hivatal, és ez a trend tartja magát.

Végül annyit, folyamatban van még az Alzának egy másik, feltételezetten agresszív kereskedelmi gyakorlat miatti ügye is a Gadasági Versenyhivatal előtt.  Miközben igencsak hasonló aggreszív kereskedelmi gyakorlat   - nevezetesen a fogyasztók sürgetése – miatt nem rég a Booking 2,5 milliárd Ft bírságot kapott. Mostanra tehát nem csak az Fttv. 6.§ (1) c) pontja kapcsán van bőven kikristályosodottnak mondható joggyakorlat, de egyre nagyobb mennyiségű GVH döntés születik az Fttv.  8.§ -a holdudvarában. 

Érdemes tehát már a marketing tervezésénél a jogi szempontokat is figyelembe venni, de a menet közbeni auditálás is hasznos lehet az esetleges bírságok elkerülésére. Örömmel segítek vállalkozásának mindezen és további kapcsolódó kérdések rendezésében is, hogy ne lehessen gond a marketinggel!

GVH hírdetés megtévesztő reklám

Kategória: GVH, Gazdasági reklám

keyboard_arrow_up