Az online térben elérhető weboldalakon, regisztrációs honlapokon közreadott tartalmak, kereskedelmi kommunikációk, játékszabályzatok, részvételi szabályzatok, általános szerződési feltételek tartalmát több hatóság is folyamatosan ellenőrzi, de talán a versenytársak is. Tanácsaimmal biztosítom, hogy nyereményjátéka (promóciója) és web-áruházának ÁSZF-je, továbbá valamennyi kereskedelmi kommunikációja megfelelhessen.
Nyereményjátékok, promóciók
A legismertebb nyererményjátékoknál is többnyire úgy néz ki a forgatókönyv, hogy nem elég megvásárolni a terméket, be kell regisztrálni, lefotózni és szkennelni a kódot, a blokkot, stb. Mindenki ismeri a nyereményjátékokat, és fogyasztóként azt a bosszúságot is, ami olykor a részvétellel együtt jár. Amikor kiderül utóbb, a valahányadik linken közreadott tájékoztatásból, hogy még mi mindent kellene megtenni ahhoz, hogy valóban esélyünk legyen nyerni, vagy csak simán a személyes adatainkkal történő beregisztrálást követően derül csak ki, hogy igen korlátozott, lényegében hasznavehetetlen termékkörből vásárolhatjuk csak le a például ötezer Ft vásárlásonként mekapott utalványt, ami valahány százalék árengedményre jogosít, de cserébe marketing anyagokkal fognak minket bombázni, amíg le nem iratkozunk a hírlevélrő, aminek fogadását már nem is tudja a fogyasztó, pontosan mikor, mely nyilatkozatával vállalta.
Vállalkozásként érdemes tudni, hogy az impozáns regisztrációs weboldalakat és reklám-szlogeneket nem csak a játékosok, de a fogyasztóvédelmi hatóságok és a versenytársak is nézegethetik. Méghozzá tartalmuk és azok sorrendisége szerint. A játékszabályzatok a jog szintjén ún. általános szerződési feltételek. Nincs olyan, hogy nem szükségesek, mondván, elég csak beregisztrálnia a játékosnak.
Az online térben elérhető weboldalakon, regisztrációs honlapokon közreadott tartalmak B2C kereskedelmi kommunikációnak is minősülhetnek, így komoly kockázatot jelenthet, amennyiben egy-egy lényeges információ, részvételi feltétel lemarad, kimarad róluk, miközben, ha ismerhette volna azt időben a játékos, lehet, részt sem vesz. Ilyenkor mondja a hatóság, hogy megtévesztő mulasztás történt.
Vegyün két példát a gyakorlatból:
Amikor például kiamrad a webáruház ászf-jéből, vagy lemarad a webshop weboldaláról a fogyasztókat megillető 14 napon belüli elállási jogról szóló tájékoztatás, azt minden bizonnyal előbb vagy utóbb kiszúrja a fogyasztóvédelmi hatóság és szankcionálja. „Ingyen” sem érdemes adni készüléket, ha emiatt eleve drágább a szolgáltatás. Tanácsaimmal biztosítom, hogy nyereményjátéka (promóciója) és web-áruházának ÁSZF-je, regisztrációs oldalai továbbá valamennyi kereskedelmi kommunikációja megfelelhessen a fogyasztóvédelmi jogi elvárásoknak és Cége üzleti érdekeinek egyaránt. Lehetséges korrekten és bírságmentesen nyereményjátékot szervezni és webshopot üzemeltetni. Utóbbiról annyit, hogy meglátásaim szerint azok a sablon ászf-ek, melyek tucatszám potom egységárakon megrendelhetőek a piacon, teljesen alkalmatlanok arra, hogy Vállalkozása jogos vagyoni érdekeit egy-egy nem várt helyzetben megóvják. Egyeztessünk – örömmel írok az Ön vállalkozására „szabott” olyan ászf-et, ami nem csak kirakat célokat szolgál, hanem valóban működik.